گوگل سندباکس،Google SandBox برای جلوگیری از اسپم به وجود آمد. وب سایت هایی که در حال اسپم مارکتینگ هستند به سند باکس گوگل انتقال پیدا می کنند که بین ۴ تا ۷ ماه درون سند باکس گوگل می مانند.
الگوریتم جستجوی گوگل خیلی پیچیده است و شامل سیگنال های مختلفی است. در حالی که این الگوریتم ها ماهیتشان خیلی مخفی است، اما یک کامپوننت که در سئو خیلی اهمیت زیادی دارد و آن هم سن دامنه سایت می باشد. یکی از دلایل اصلی را می توان گفت که گوگل قصد دارد سایت هایی را که تجربه کاربری بالاتری دارند نسبت به بقیه در مکان و رتبه بالاتری قرار دهد که مسلما این مورد برای سایت های تازه طراحی شده وجود ندارد( چونکه ممکن است آن ها در حالت بتای خود باشند و همچنین ایراداتی در طراحی داشته باشند که مانع از ایندکس شدن آنها گردد).
وقتی یک وبسایت جدید با یک دامنهی جدید وارد دنیای موتورهای جستوجو میشود، گوگل برحسب قاعدهی «وایسا تا ببینم کی هستی» عمل میکند، و تا مدتی رفتار وبسایت را با دقت در نظر میگیرد. در طول مدتی که یک وبسایت جدید در سندباکس قرار گرفته نمیتواند در کلمهها و عبارات موردنظرش در نتایج جستوجو رتبه بگیرد. در واقع سندباکس شبیه به نوعی تنبیه است، برای کار اشتباهی که شاید انجام داده باشید! و اگر گوگل مطمئن شود که شما بچهی خوبی هستید، بعد از 1-6 ماه شما از سندباکس بیرون میآیید و وارد اکیپ میشوید.
از اثر سندباکس دقیقا چه میدانیم؟اگر یک وبسایت راهاندازی کردهاید که محتوای به دردبخوری دارد و لینکهای قوی و مرتبط دارد، اما هنوز در نتایج جستوجو در ناکجاآباد است، اصلا ایراد از شما نیست. شما در سندباکس گوگل قرار گرفتهاید. در سال 2004 وقتی که با بروزرسانی الگوریتم گوگل، دامنههای جدید از نتایج جستوجو حذف شدند، معلوم شد که اثر سندباکس به الگوریتم گوگل اضافه شده است. اگرچه تا سالها گوگل هیچ نظری در این رابطه نداشت، چند سال پیش Matt Cutts از گوگل، در ویدیویی مربوط به عمر دامنه، اثر سندباکس را غیرمستقیم به عنوان یکی از فاکتورهای الگوریتم گوگل تایید کرد و در ادامه Aaron D’Souza هم مستقیما اثر سندباکس را تایید کرد.
از کجا بفهمیم در سندباکس گوگل قرار گرفتهایم؟از آن جایی که سندباکس بسیار شبیه به Google Ban (جریمه گوگل و حذف شدن از نتایج جستوجو) است، باید این موارد را بررسی کنید تا ببینید آیا شما هم در سندباکس قرار گرفتید یا نه.
در این حالتها، وبسایت خود را به این صورت سرچ کنید:
site:vidona.ir
اگر گوگل صفحاتی از وبسایت شما را به شما نشان داد، معلوم میشود که آنها را ایندکس کرده پس شما در سندباکس قرار گرفتهاید. اما اگر هیچکدام از صفحاتتان ظاهر نشود شما جریمه شدهاید.
اثر سندباکس به چه درد گوگل میخورد؟همانطور که میدانید گوگل به شدت به نتایج جستوجو اهمیت میدهد. این نکته را ته ذهنتان به خاطر بسپارید. از طرفی کاربران زیادی هستند که با تکنیکهای سئوی کلاه سیاه وبسایت خود را بالا میآورند. این وبسایتها هر چقدر هم که برای موتورهای جستوجو بهینه هستند، برای کاربران بیفایده هستند و اسپمر محسوب میشوند. اگر گوگل بخواهد با دامنههای جدید مثل قدیمیها عمل کند، اسپمرهای زیادی به محض ورود به دنیای گوگل در صدر نتایج جستوجو ظاهر میشوند، در حالیکه برای کاربران بیفایده هستند. البته اگر اثر سندباکس وجود نداشت گوگل به مرور زمان این ترفندها را میفهمید و آنها را جریمه میکرد، اما با اثر سندباکس گوگل هوشمندانه نتایج جستوجو را کنترل میکند و از رتبه گرفتن اسپمرها جلوگیری میکند.
تاریخچه سندباکس گوگلدر سال ۲۰۰۴ ، وب مسترها و متخصصان سئو متوجه شدند که وب سایت های تازه راه اندازی شده آنها با وجود تلاش های سئو در چند ماه اول در گوگل رتبه خوبی ندارند. وب سایت های جدید به درستی توسط گوگل فهرست بندی شده اند، اما آن ها حتی برای کلمات کلیدی و عبارات با رقابت کم هم رتبه ای ندارند. اما آن ها در سایر موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو رتبه خوبی کسب کردند.
این اثر “سندباکس گوگل” نام گرفت و از چند هفته تا چند ماه به طول انجامید. به خاطر داشته باشید که گوگل می خواهد محتوای معتبر و با کیفیتی را در اختیار کاربران خود قرار دهد و ممکن است به وب سایت های کاملاً جدید اعتماد نکند.
نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست ؟
محتوای تکراری یا Duplicate Content چیست؟ آشنایی با الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر نتایج جستجو cannibalization در سئو چیست؟ سئو خارجی چیست؟